Het klinkt natuurlijk erg leuk een auto van de zaak, maar wat kan dit betekenen voor jou? Wanneer ga je hiervoor betalen en hoe gaat de belastingdienst om met de waarde van je auto? Wij willen je met deze pagina duidelijkheid geven wat een auto van de zaak kan betekenen. Zo kom je niet voor onaangename verassingen te staan. Het belang van de nieuwwaarde en de cataloguswaarde leggen we ook uit. Beide waarden heb je namelijk nodig als je een auto van de zaak “krijgt”.
Privé gebruik of alleen zakelijk gebruik van de auto?
Er is een verschil is het gebruik van een auto van de zaak. Gebruik je de auto alleen voor zakelijke doeleinden? Dan is het mogelijk om de btw (belasting toegevoegde waarde nu een percentage van 21%) van de aanschaf, op het onderhoud of het gebruik af te trekken. Gebruik je de auto ook nog privé? Dan is het niet mogelijk om btw af te trekken en moet je zelfs btw gaan betalen op het gebruik van de auto. Je betaalt echter alleen btw over het werkelijke gebruik van de auto in privé tijd. Om dit privégebruik goed vast te leggen is een goede kilometeradministratie erg belangrijk. Alleen met een sluitende kilometerregistratie is het mogelijk onderscheid te maken tussen zakelijk gebruik van de auto en privé gebruik. Dit kan je dus aardig wat geld besparen, als je de kilometerregistratie sluitend houdt.
Geen kilometeradministratie? Hoeveel moet je dan voor je privégebruik betalen?
Indien je geen sluitende kilometerregistratie kunt overleggen aan de belastingdienst, gaat de belastingdienst er vanuit dat je de auto ook privé gereden hebt. Er is dan een standaard berekening te maken voor de kosten van het niet zakelijke gebruik. Deze kosten worden berekend aan de hand van de
cataloguswaarde van de auto. Dit is de prijs van de auto in de catalogus van de dealer. Deze prijs is inclusief btw en bpm. Daarnaast zit in deze prijs ook verrekend de eventuele accessoires die zijn aangebracht door de fabrikant of de dealer voordat deel 1 van het kentekenbewijs is afgegeven. Weet je de cataloguswaarde van de auto? Reken daar dan 2,5% over en je weet wat de auto jou kost als je deze niet zakelijk rijdt. Let er dus op dat je niet de aanschafwaarde (de waarde die jij betaald hebt voor de auto) opneemt in de berekening. Heb je de auto na 1 januari 2010 op kenteken gezet? Dan kun je eenvoudig de cataloguswaarde van je auto opzoeken op de
website van de RDW. Kijk bij het tabblad historie om de cataloguswaarde te vinden.
Fiscale bijtelling auto van de zaak. Is een auto van de zaak wel zo voordelig?
Naast de reglementen ten aanzien van de btw kosten van een auto van de zaak is er ook nog de fiscale
bijtelling of in de volksmond de bijtelling. Deze bijtelling wordt in feite geregeld door je werkgever. De werkgever belast het gebruik en eigenlijk het voordeel van het privégebruik van de auto. In principe wordt dit dan gezien als verkapt loon. Ook hier wordt het voordeel berekend aan de hand van de cataloguswaarde van de auto. Het te belasten voordeel is meestal 25% van de cataloguswaarde. Er zijn voordeligere tarieven ten aanzien van groenere en schonere auto’s, maar deze zijn in 2012 nog eens flink aangescherpt. Zo was er een tarief van 14% of 20% bijtelling mogelijk. Hoe lang dit nog in stand gehouden wordt is nog onduidelijk. De werkgever houdt over het bedrag (25% van de cataloguswaarde voor het gemak) loonbelasting/premie volksverzekeringen in. Daarnaast wordt er een inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) ingehouden. Het resultaat hiervan is dat het nettoloon omlaag gaat.
Geen privégebruik? Dan ook geen fiscale bijtelling of extra kosten!
Wanneer je de auto alleen zakelijk gebruikt en privé slechts maximaal 500 kilometers per jaar (kalenderjaar) rijdt dan krijg je geen fiscale bijtelling voor je kiezen. Wel zo eerlijk als je de auto puur zakelijk gebruikt. Let er dan wel op dat je een formulier “Verklaring geen privégebruik auto” invult. Dit formulier is te downloaden via de website van de belastingdienst. Wil je nu het formulier raadplegen klik dan op
deze link voor het formulier. Voor meer informatie over het formulier kun je terecht op de
website van de Belastingdienst.
Betaal je een eigen bijdrage aan je werkgever voor de auto? Bespaar dan op je bijtelling.
Het is mogelijk om via je werkgever een eigen bijdrage, veelal maandelijks, te betalen voor de auto. Dit bedrag wordt dan uiteindelijk weer van je fiscale bijtelling afgetrokken. Op deze manier kun je dus gedurende het jaar al een deel van je bijtelling voldoen. Dan valt de klap die je krijgt bij je belasting aangifte wellicht niet zo tegen. Kun je het missen, dan is het aan te raden je eigen bijdrage wat hoger aan te houden. Uiteraard kun je ook de belasting aanslag uiteindelijk in delen te voldoen. Hou er dan rekening mee dat de Belastingdienst wel rente in rekening zal brengen op de termijnbedragen.
Helemaal gratis een auto van de zaak rijden? Het is mogelijk.
Wil je helemaal gratis in een auto van de zaak rijden? Dat kan als je een bestelauto krijgt die je
uitsluitend gebruikt voor zakelijke doeleinden. Indien dit op jouw situatie van toepassing is, hoef je ook geen eigen bijdragen voor privégebruik te betalen. Je werkgever hoeft deze eigen bijdrage dan ook niet te belasten via je loonstrook. Kortom je netto salaris zal hierdoor dus niet worden aangepast. Meer informatie over dit formulier is te vinden via de
website van de Belastingdienst. Je vult het formulier samen met je werkgever in, zodat duidelijk is dat je de bestelauto alleen zakelijk gebruikt. Je gaat dus ook geen 500 kilometer privé kilometers rijden, hou dit goed in de gaten. Na het invullen van het formulier hoef je geen kilometerregistratie bij te houden. Denk er wel aan dat je bewijs moet kunnen overleggen (werkbonnen, afspraken, etc.) dat je de auto ook echt zakelijk gebruikt.